دایره المعارف دانش

وبلاگی متفاوت...

دایره المعارف دانش

وبلاگی متفاوت...

یمن

یمن کشوری است در شبه جزیره عربستان. پایتخت آن صنعا است. یمن ۱۹۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

ادامه مطلب ...

15 نکته کامپیوتری که اگر ندانید باعث خنده دیگران می شوید!

افراد زیادی از خیلی از تعاریف و نکات ابتدایی کامپیوتر که برای اکثر مردم خصوصآ جوانان بسیار بدیهی و جا افتاده است بی اطلاع هستند.   

در ادامه به توضیح برخی از ابتدایی ترین نکاتی می پردازم که هر کاربر ساده کامپیوتر باید بداند. اگر از کاربران تازه کار کامپیوتر هستید دوستانه توصیه می کنم این مطلب را با دقت بخوانید.

ادامه مطلب ...

سازه های ماکارونی

سازه های ماکارونی به سازه هایی اطلاق می شود ، که مصالح استفاده شده در آنها تنها ماکارونی و چسب می باشد . این سازه ها در مقیاس کوچکتر نسبت به سازه های واقعی طراحی و توسط ماکارونی و چسب ساخته می شوند و پس از ساخت مورد بارگذاری قرار می گیرند .  

ادامه مطلب ...

ایفل برجی که با هیچ بادی نمی لرزد.

برج ایفل یکی از نمادهای کشور فرانسه در پاریس است که در خیابان شام‌دو‌مارس واقع شده و ارتفاعی معادل 324 متر دارد. این برج که به خاطر سازنده‌اش (مهندس گوستاو ایفل) به این نام شهرت یافته است، به عنوان بخشی از منظر شهری حاشیه‌ی رود سن، از سال 1991 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

ادامه مطلب ...

آشنایی با یوفو

آشنایی با یوفو

 

 

یوفو‌ها تعاریف تقریبا مشابه‌ای دارند

چراغ هایی روشن در آسمان تیره،بشقاب پرنده ناشناخته، عامل اختلال در امواج رادیویی و داستان‌هایی که حتی پا به مرزهای ملی و مذهبی بسیاری از افراد می‌گذارده ی

آیا آن‌هایی که یوفوها (UFO) را دیده‌اند همگی اشتباه کرده‌اند؟

ادامه مطلب ...

منتظر باشید: فهرست‌ تازه‌ از عجایب‌ هفتگانه‌ جهان‌

منتظر باشید: فهرست‌ تازه‌ از عجایب‌ هفتگانه‌ جهان‌

فهرست‌ تازه‌ای‌ از عجایب‌ هفتگانه‌ جهان‌ به‌ زودی‌ منتشر می‌شود.به‌ گزارش‌ شبکه‌ تلویزیونی‌ بی‌ بی‌ سی، برای‌ انتخاب‌ عجایب‌ هفتگانه‌ دنیا از بیش‌ از شصت‌ میلیون‌ نفر در سراسر دنیا نظر سنجی‌ شده‌ است.‌‌ این‌ نظر سنجی‌ها از طریق‌ اینترنت‌ و تلفن‌ همراه‌ صورت‌ ‌‌گرفته‌ است‌ ‌ و تا کنون‌ پنجاه‌ میلیون‌ نفر برای‌ انتخاب‌ هفت‌ مورد از بیست‌ نامزد فعلی‌ عجایب‌ هفتگانه‌ دنیا نظر خود را اعلام‌ کرده‌انداز میان‌ این‌ نامزدها می‌‌توان‌ به‌ تاج‌ محل‌ در هند و ویرانه‌ های‌ برجای‌ مانده‌ از تمدن‌ مایا در مکزیک‌ اشاره‌ کرد.‌ یکی‌ از نامزدهای‌ عجایب‌ هفتگانه‌ جدیت‌ جهان‌ موای‌ها یا تندیس‌های‌ سنگی‌ جزایر ایستر است. در این‌ جزیره‌ که‌ بخشی‌ از خاک‌ شیلی‌ به‌ حساب‌ می‌آید نهصد تندیس‌ سنگی‌ ارزشمند وجود دارد که‌ تاریخ‌‌ نحوه‌ ساخت‌ و هویت‌ سازنده‌ های‌ انها در هاله‌ای‌ از ابهام‌ قرار دارد. وزن‌ این‌ مجسمه‌های‌ سنگی‌ در مجموع‌ به‌ هفتاد و پنج‌ تن‌ می‌رسد و بسیاری‌ از انها از فاصله‌ شانزده‌ کیلومتری‌ به‌ نقطه‌ای‌ که‌ اکنون‌ در ان‌ قرار دارند؛ انتقال‌ یافته‌اند.‌ اثار تمدنی‌ که‌ خالق‌ این‌ مجسمه‌هاست‌ به‌ کلی‌ محو شده‌ است‌ و کارشناسان تنها نشانه‌های‌ اندکی‌ در مورد اصل‌ و نسب‌ انها به‌ دست‌ اورده‌اند.‌ در حال‌ حاظر تاج‌ محل‌ و برج‌ ایفل‌ تا حدودی‌ از دیگر رقبای‌ خود از جمله‌ مجسمه‌ ازادی‌ و تالار اپرای‌ سیدنی‌ عقب‌ افتاده‌اند‌ شاید اهرام‌ مصر تنها نامزدی‌ باشد که‌ از عجایب‌ هفتگانه‌ دنیای‌ قدیم‌ باقی‌ مانده‌ است‌ و در ابتدا دولت‌ مصر به‌ شدت‌ از این‌ موضوع‌ عصبانی‌ شدکه‌ مجبور است‌ برای‌ حفظ جایگاه‌ این‌ اهرام‌ در میان‌ عجایب‌ هفتگانه‌ با نامزدهای‌ جدید رقابت‌ کند‌ اما سرانجام‌ توافق‌ لازم‌ بین‌ دولت‌ مصر و سازماندهان‌ این‌ رقابت‌ صورت‌ گرفت‌ و اهرام‌ مصر از هم‌ اکنون‌ یکی‌ از عجایب‌ دنیای‌ جدید به‌ حساب‌ می‌اید اما رقابت‌ برای‌ یافتن‌ شش‌ مورد دیگر همچنان‌ ادامه‌ دارد‌.

آشنایی با سازمان ملل (UN)

آشنایی با سازمان ملل (UN)

مجامع‌جهانی- همشهری آنلاین:سازمان ملل متحد (United Nations) سازمانی بین‌المللی است که در سال ۱۹۴۵ تأسیس و جایگزین جامعه ملل (League of Nations) شد

ادامه مطلب ...

نزدیک‌ترین سیارک به زمین

نزدیک‌ترین سیارک به زمین

فضا- همشهری آنلاین:احتمالاً شما هم در مورد نینجاها شنیده‌اید!

آنها مبارزینی بودند که از تاریکی شب برای استتار خود استفاده می‌کردند و اکثراً هم دیده نمی‌شدند. در آسمان نیز نینجاهایی وجود دارند که منجمین را به تکاپو انداخته است.

ادامه مطلب ...

آشنایی با سانتریفوژ

آشنایی با سانتریفوژ

 

این روزها یکی از واژه‌هایی که در ارتباط با مباحث انرژی هسته‌ای، به طور مکرر شنیده می‌شود دستگا‌ه‌های «سانتریفوژ» است .  

اولین سانتریفوژ صنعتی دنیا بیش از نیم قرن پیش توسط یک دانشمند آلمانی به نام زیپه اختراع شد و به طور عملیاتی مورد استفاده قرار گرفت. البته تکنولوژی آن با سانتریفوژهای امروزی فرق زیادی داشت، ولی اصول کار آن فرقی با سانتریفوژهای امروزی نداشت..

ادامه مطلب ...

تنوع زیستی در خطر است

تنوع زیستی در خطر است

زیست‌بوم- ترجمه - عبدالحسین غلامرضایی:تنوع زیستی بیش از هر زمان دیگری در خطر است و از همین روست که سازمان ملل متحد در تلاش برای معکوس کردن روند بی‌سابقه نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری، امسال را سال بین‌المللی تنوع زیستی نامیده است

ادامه مطلب ...

موشک بالیستیک

موشک بالیستیک نوعی موشک است که پس از پرتاب و به‌پایان رسیدن سوخت آن، چندان هدایت‌پذیر نیست و صرفا بر پایه قوانین پرتابه‌ها یا بالیستیک به سوی هدف می‌رود.

تمام موشک‌هائی را که هدایت شونده نیستند می‌توان موشک بالیستیک نامید، چه موشک مدل برای تفریح و تحقیق باشد و چه موشک‌هائی که فضاپیماها را به فضامی‌برد، ولی اصطلاح موشک بالیستیک معمولا معنای نظامی دارد و در مورد موشک‌هائی که مواد منفجره و بمب حمل می‌کنند بکار می‌رود.

موشک‌ بالیستیک دوربرد یا قاره‌پیما با چندین کلاهک اتمی قدرتمندترین و مخرب‌ترینسلاح کشتار جمعی موجود در جهان است.

ارتباط شخصیت و گروه خونی

تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که شاید گروه خونی افراد در شکل گیری شخصیت آنها موثر باشد؟
در بسیاری از کشورها از جمله ژاپن مردم عقیده دارند که گروه خونی در شخصیت و موفقیت های شغلی نقش دارد و حتی هنگام ازدواج نیز به گروه خونی یکدیگر اهمیت می دهند .
 در کشورهای غربی نیز معتقدند که گروه خونی افراد، شخصیت آنها را متاثر می سازد و به این ترتیب تفاوت های افراد را تا حدودی به تفاوت های گروه خونی آنها ارتباط می دهند . 
 جالب است بدانید که در جنگ جهانی دوم ، ژاپن سربازان را طبق گروه خونی آنها در یک گردان دسته بندی می کرد. این نظریه ، در نهایت برای هر گروه خونی ویژگی های خاص آن را تعیین می کند .

ادامه مطلب ...

داستان زیبای پادشاه و مردم

در زمان های گذشته، پادشاهی تخته سنگ را در وسط جاده قرار داد

و برای این که عکس العمل مردم را ببیند خودش را در جایی مخفی کرد.

بعضی از بازرگانان و ندیمان ثروتمند پادشاه بی تفاوت از کنار تخته سنگ می گذشتند.

بسیاری هم غرولند می کردند که این چه شهری است که نظم ندارد

حاکم این شهر عجب مرد بی عرضه ای است و

با وجود این هیچ کس تخته سنگ را از وسط بر نمی داشت.

نزدیک غروب، یک روستایی که پشتش بار میوه و سبزیجات بود ، نزدیک سنگ شد.

بارهایش را زمین گذاشت و با هر زحمتی بود تخته سنگ را از وسط جاده

برداشت و آن را کناری قرار داد. ناگهان کیسه ای را دید که زیر تخته سنگ قرار

داده شده بود ، کیسه را باز کرد و داخل آن سکه های طلا و یک یادداشت پیدا کرد.

پادشاه در آن یادداشت نوشته بود:

هر سد و مانعی می تواند شانسی برای تغییر زندگی انسان باشد.”

دانستنی های حیوانات

- قلب گنجشک 100 بار در دقیقه می زند ، درضمن میدانستی که گنجشکها روی زمین راه نمی روند بلکه می پرند.
- مار میتواند تا نیم ساعت بعد از قطع شدن سرش نیش بزند.
- بزرگترین مار جهان ، 8 متر طول و 125 کیلوگرم وزن دارد.
- قدرت بینایی جغد هشتاد و دو برابر انسان است.
- دلفینها و فیلها فقط 2 ساعت در شبانه روز می خوابند.

ادامه مطلب ...

معرفی مرغ عشق

مرغ عشق -Budgerigar-یکی از اعضا کوچک خانواده طوطی ها محسوب می شود. مهد این پرنده زیبا استرالیا می باشد.در طول قرن 19 و 20 هزاران جفت از این پرنده به سایر قاره ها آورده شد و خیلی زود توانست جای خود را به عنوان یک حیوان خانگی محبوب باز کند. رنگهای زیبا، صدای دلنشین ، توانایی تقلید صدا، طبیعت اجتماعی ، نگهداری آسان وقیمت ارزان ، مرغ عشق را به یکی از محبوب ترین پرندگان تبدیل کرده است .
سایر مشخصات
طول عمر: 7-8 سال
وزن : 40-45 گرم
طول بدن پرنده نر: 18 سانتیمتر

ادامه مطلب ...

سخن بزرگان

آنکه می تواند انجام می دهد و آنکه نمی تواند انتقاد می کند . جرج برناردشاو


لحظه ها را گذراندیم که به خوشبختی برسیم ، غافل از آنکه لحظه ها همان خوشبختی بودند . دکتر شریعتی
 


ادامه مطلب ...

زعفران و کاربردهایش

زعفران چیست ؟ زعفران با نام عمومی saffron و نام علمی crocus sativus گرانبها ترین گیاه زراعی موجود در روی کره زمین است و تنها گیاهی است که واحد خرید و فروش آن به جای تن و کیلو مثقال و گرم است . زعفران از خانواده زنبق و در منطقه آب و هوایی مدیترانه و غرب آسیا از عرض جغرافیایی 30 الی 50 درجه شمالی و طول جغرافیایی 10 درجه غربی تا 80 درجه شرقی در مناطق بسیار کم باران ایران - توران که دارای زمستان سرد و تابستان گرم بدون داشتن بارش در اوایل فصل پاییز باشد گسترش دارد از ویژگیهای بارز این گیاه ظهور گل آن قبل از هر اندام رویشی دیگر است .

ادامه مطلب ...

ده فایده لبخند زدن

1. لبخند جذابتان می کند.همه ما به سمت افرادیکه لبخند می زنند کشیده می شویم. لبخند یک کشش و جذبه فوری ایجاد می کند. دوست داریم نسبت به آنها شناخت پیدا کنیم.

ادامه مطلب ...

اطلس

   اطلس در اساطیر یونان و روم از موجودات عجیب و خارق العاده می باشد که با خدایان نافرمانی آغاز کرد. تنبیهی که زئوس برای او معین کرد این بود که تا ابد در کرانه ی جهان بایستد و گنبد مینای آسمان را بر دوش بگیرد. بعدها پرسه را بر وی رحمت آمد  و او را به کوه هایی انتقال داد که به نام او «جبال اطلس» نام گرفت. هرودت برای اولین بار کوهی به این نام در آفریقای شمالی معرفی کرده است. در قرن شانزدهم که در اروپا کتب جغرافیا با نقشه انتشار یافت تصویر اطلس را در حالی که کره زمین را حمل می کرد ، بر پشت جلد کتب مزبور ترسیم کردند.از آن پس کتب مشتمل بر نقشه جغرافی را اطلس خوانند

بیوگرافی شرکــــت آدیـــــداس

 

 

 

  

شاید امروزه نام و علامت آدیداس برای کسی نا آشنا نباشد. نام و علامتی که هرکسی را نا خداگاه بیاد ورزش می اندازد.

اما اینکه این علامت و نام چه مفهومی دارد و از کجا آمده برای اکثر ما سیوال است. نام آدیداس امروزه نه فقط برای ورزشکاران و علاقمندان به ورزش، بلکه برای اشخاص دیگر به عنوان استاندارد کیفیت لباس و تجهیزات ورزشی شناخته می شود. 

 

ادامه مطلب ...

10 غذا برای تقویت هوش

محققان به تازگی دریافته اند که موادی مانند کربوهیدرات های،که به وفور در سیب زمنی یافت می شوند باعث تقویت حافظه می شوند .

بهتر است از غذاهایی که ارزش غذایی ندارند بپرهیزید،غذاهایی که فقط باعث چاقی شما میشوند، نه تنها حافظه شما را تقویت نمی کنند بلکه کلسترول خونتان را نیز بالا می برند .

این ده ماده غذایی به ترتیب زیر می باشد :

ادامه مطلب ...

سرعت تفکر افراد چپ دست

تحقیقات جدید نشان می‌دهند سرعت تفکردر افراد چپ دست هنگام انجام کارهایی مانند بازی‌های رایانه‌ای و حرکات ورزشی، سریعتر ازافراد راست دست است.
به گزارش شبکه بی بی سی ، محققان استرالیایی در مطالعه‌ای جدید اعلام کردند انتقال اطلاعات میان دو نیمکره راست و چپ مغز افراد چپ دست سریعتر صورت می‌گیرد و این مساله موجب می‌شود چپ دست ها هنگام انجام کارهایی که با اعضای هر دو طرف بدن سر و کار دارند، کارایی بالاتری از خود نشان دهند.

ادامه مطلب ...

دانستنی هایی در مورد داریوش و کوروش کبیر

آیا میدانید: اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت ۴۰ سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دائم را کورش کبیر در ایران پایه گذاری کرد. 
 آیا میدانید : کمبوجبه فرزند کورش بدلیل کشته شدن ۱۲ ایرانی در مصر و اینکه فرعون مصر به جای عذر خواهی از ایرانیان به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بود ، با ۲۵۰ هزار سرباز ایرانی در روز ۴۲ از آغاز بهار ۵۲۵ قبل از میلاد به مصر حمله کرد و کل مصر را تصرف کرد و بدلیل آمدن قحطی در مصر مقداری بسیار زیادی غله وارد مصر کرد . اکنون در مصر یک نقاشی دیواری وجود دارد که کمبوجیه را در حال احترام به خدایان مصر نشان میدهد. او به هیچ وجه دین ایران را به آنان تحمیل نکرد و بی احترامی به آنان ننمود.
ادامه مطلب ...